Dieta

Co może jeść cukrzyk bez ograniczeń, czyli dieta przy cukrzycy

co może jeść cukrzyk bez ograniczeń

Dieta przy cukrzycy jest niezwykle ważnym elementem terapii. Odpowiednio zbilansowana sprawia, że chory zyskuje lepsze samopoczucie, a ilości stosowanych leków nie muszą być bardzo wysokie. Jak komponować posiłki? Co może jeść cukrzyk bez ograniczeń? Sprawdź!

Co może jeść cukrzyk bez ograniczeń? Wielu osobom wydaje się, że w ogóle nie istnieją takie produkty! Czy słusznie? Może jednak da się znaleźć propozycje żywieniowe, które mogą stanowić stały punkt diety diabetyków? Przeczytaj nasz artykuł i przekonaj się już teraz!

Zasady zdrowego żywienia w diecie cukrzycowej

Zastanawiasz się, co można jeść przy cukrzycy? Zanim poznasz listę produktów, najpierw warto sprawdzić, jakich zasad trzeba przestrzegać podczas komponowania jadłospisu!

Zasada pierwsza

Po pierwsze, dieta w cukrzycy powinna w dużej mierze składać się z produktów o niskim indeksie glikemicznym. Są to produkty trawione powoli, które nie wywołują gwałtownego wzrostu poziomu cukru we krwi. Dzięki temu nie pojawi się uczucie zmęczenia czy osłabienia po jedzeniu związane z nagłym, szybkim wyrzutem insuliny. Cukrzycy powinni unikać produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Nie tylko trawią się one bardzo szybko i powodują, że poziom glukozy w organizmie wzrasta zbyt nagle. Tego typu produkty powodują też, że szybciej pojawia się uczucie głodu.

Zasada druga

Po drugie, diabetycy powinni spożywać jedzenie w regularnych odstępach czasu. Ile takich posiłków powinno być? Ustalenia dokładnej liczby zawsze dokonuje się indywidualnie i w tym zakresie warto skorzystać z pomocy dietetyka. Niektórym osobom wystarcza zjedzenie 4 posiłków w ciągu dnia. Dla innych to zbyt mało, aby utrzymać w miarę stały poziom glukozy we krwi. Przyjmuje się, że podczas leczenia cukrzycy typu 2 (i typu 1) można spożywać nawet 7 dań w ciągu dnia. Zanim sprawdzisz, co może jeść cukrzyk bez ograniczeń, poznaj zasadę trzecią.

Przeczytaj:  Sprawdzony przepis na chleb dla cukrzyka. Upiecz chleb w domu!

Zasada trzecia

Po trzecie, chorzy powinni zapoznać się z systemem wymienników węglowodanowych. Co to oznacza? 1 wymiennik węglowodanowy to równowartość 10 g węglowodanów przyswajalnych. W sporządzonych specjalnych tabelach znajdują się najczęściej spożywane produkty. Dzięki temu pacjentom z cukrzycą łatwiej komponować spożywane dania. Kiedy chcą np. zamienić w spożywanym daniu jabłko na inny owoc lub warzywo, wystarczy sprawdzić ile gruszek, winogron czy brukselki ma tyle samo węglowodanów. I taką ilość produktu włączyć do przygotowywanego dania.

Zasada czwarta

Po czwarte, chorujących na cukrzycę obowiązują te same zasady zdrowego odżywiania, co osoby zdrowe! Warto więc nie podjadać pomiędzy posiłkami, a podstawą swojej diety uczynić świeże warzywa i owoce (choć owoce w diecie diabetyków lepiej spożywać z umiarem!). Trzeba także bilansować produkty i sprawdzać ilość makroskładników (tłuszczy, białka i węglowodanów) oraz błonnika pokarmowego w codziennym jadłospisie.

Produkty dozwolone i te, których lepiej unikać

Co mogą spożywać bez ograniczeń diabetycy? Przede wszystkim do produktów takich należą świeże warzywa! Osobom z cukrzycą zaleca się także jedzenie (choć już w nie tak dużych ilościach) chudych mięs i wędlin, grubych kasz oraz produktów zbożowych takich jak pieczywo razowe lub żytnie. Dobrym źródłem błonnika i składników mineralnych w diecie będą także owoce. Diabetycy mogą wybierać spośród takich jak jabłka, truskawki, wiśnie, czereśnie czy brzoskwinie.

Czy jest coś, co może jeść cukrzyk bez ograniczeń spośród nabiału?

Tutaj warto zachować rozsądek. Dozwolone są jednak m.in. maślanki, kefiry i jogurty naturalne.

Warto także wiedzieć, jakie produkty, wg Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego powinny zostać z diety cukrzycowej wyeliminowane (lub mocno ograniczone). Należą do nich przede wszystkim dania typu fast food, słodzone napoje, słone przekąski i kupne słodycze. Nie tylko mają one dużą zawartość węglowodanów prostych i tłuszczu, ale też wpływają na znaczny wzrost stężenia glukozy we krwi. Częste spożywanie takich produktów przez chorych na cukrzycę, tak jak w przypadku osób zdrowych, prowadzi też do wzrostu masy ciała, a co za tym idzie nawet otyłości.

Przeczytaj:  Owsianka dla cukrzyków – pomysł na zdrowe śniadanie

Na co uważać w diecie cukrzycowej?

Warto mieć świadomość, co może jeść cukrzyk bez ograniczeń, a z czym trzeba znać miarę. Cukrzycy powinni także uważać na takie produkty jak:

  • pieczywo na bazie białej mąki pszennej;
  • biały ryż;
  • płatki śniadaniowe;
  • bardzo słodkie owoce (banan, winogrona, ananas, arbuz).

W diecie warto ograniczyć także owoce suszone i soki owocowe. One również podnoszą poziom glukozy we krwi! Nie wskazane są także tłuste mięsa i kiełbasa.

Odpowiednia dieta to jednak nie tylko produkty, które można spożywać lub wykluczyć. Ważny jest także sposób przygotowywania potraw. Aby uniknąć powikłań cukrzycy, lepiej stawiać na dania gotowane i pieczone (np. z dodatkiem oliwy z oliwek). Produkty smażone powinny z kolei zostać możliwie jak najbardziej ograniczone.

Co może jeść cukrzyk bez ograniczeń?

Czy istnieją produkty, które cukrzyk może jeść bez ograniczeń? Oczywiście! Przede wszystkim należą do nich warzywa o niskim IG. Właściwa dieta powinna więc opierać się np. o takie warzywa jak: cebula, zielona papryka, bakłażan, brokuł, kapusta, czosnek, pomidor czy sałata. Warzywa te nie tylko pysznie smakują. Zapewniają także odpowiednie ilości witamin i minerałów w diecie, a dodatkowo nie powodują wzrostu stężenia glukozy.

Co może jeść cukrzyk bez ograniczeń? Cukrzyca typu 1 i 2 to choroby metaboliczne, przy których właściwa dieta ma kluczowe znaczenie. To od niej często zależy ile dawek insuliny albo jakie ilości leków doustnych pacjent przyjmuje. Dlatego też warto zwrócić szczególną uwagę na sposób komponowania przyrządzanych dań, ilości węglowodanów, nasyconych kwasów tłuszczowych, ale też błonnika czy białka. Ważne będzie także zapewnienie sobie odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych w diecie. Ich podstawę powinny stanowić świeże warzywa (lub takie przygotowane al dente). O ile mają niski indeks glikemiczny, można je zjadać praktycznie bez ograniczeń!

Przeczytaj:  Czy cukrzyk może pić kawę?
Anna Kondziela
516 artykuły

O Autorze
Miłośniczka zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej. Z wykształcenia jest dietetykiem i diabetologiem z wieloletnim doświadczeniem. Interesuje się sportem i diabetologią i dietetyką. Cały wolny czas spędza z rodziną.
Artykuły
Mogą Ci się spodobać
Dieta

Produkty o wysokim indeksie glikemicznym – jakiej żywności lepiej nie jeść?

Zastanawiasz się, jak produkty o wysokim indeksie glikemicznym wpływają na twój organizm? Chciałbyś wiedzieć, jakiej żywności lepiej unikać? Zapoznaj się z naszym artykułem, w którym znajdziesz odpowiedzi na te pytania!
Dieta

Węglowodanowe produkty – które warto spożywać, a których lepiej unikać?

Zastanawiasz się, czy istnieją dobre i zdrowe węglowodanowe produkty? Przeczytaj nasz artykuł, w którym przedstawiamy najważniejsze informacje o węglowodanach. Zachęcamy do lektury!
Dieta

Produkty o niskim indeksie glikemicznym – co jeść na diecie z niskim IG?

Jesteś ciekawy, jakie produkty o niskim indeksie glikemicznym powinno się spożywać podczas diety o niskim IG? W naszym artykule znajdziesz przykłady najpopularniejszych artykułów spożywczych, które warto włączyć do swojego jadłospisu. Zapraszamy do lektury!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *