Dieta

Sałatka dla cukrzyka – sposoby na smaczną i różnorodną dietę

sałatka dla cukrzyka

Sałatka dla cukrzyka? To doskonały pomysł! Jeśli tylko odpowiednio dobierzesz jej składniki, będzie mogła stanowić główny posiłek, a jednocześnie ciekawe urozmaicenie twojej diety. Dowiedz się, jak prawidłowo skomponować taką sałatkę samodzielnie lub skorzystaj z gotowych pomysłów.

Warzywa i owoce powinny być podstawą każdej zdrowej diety. W przypadku cukrzyków mają one jednak szczególne znaczenie – pomagają kontrolować poziom cukru we krwi. Warzywne dodatki najlepiej włączać do każdego posiłku. W jakiej formie? W diecie cukrzycowej doskonale sprawdzą się sałatki ze świeżych warzyw. Sprawdź nasze przepisy!

Dlaczego w diecie diabetyka powinny znajdować się sałatki?

Sałatki i surówki to jeden ze sposobów na zapewnienie porcji warzyw w każdym posiłku. Spożywanie ich w odpowiedniej ilości jest bardzo ważne. Warzywa dla cukrzyka (zwłaszcza spożywane na surowo) mają w większości niski indeks glikemiczny i dużą zawartość błonnika. Dzięki temu spowalniają wchłanianie cukrów i zapewniają bezpieczny poziom glukozy we krwi.

Ich zaletą jest także nieskomplikowany sposób przygotowania – wystarczy posiekać składniki, wymieszać i doprawić w wybrany sposób. Dzięki sałatkom twoja dieta będzie urozmaicona, a ty oszczędzisz czas na gotowanie.

Jak zrobić pożywną sałatkę dla cukrzyka?

Sałatka nie musi być tylko dodatkiem do głównego posiłku. Jeśli znajdą się w niej białkowe dodatki i zdrowe tłuszcze, będzie na tyle sycąca, że będziesz mógł potraktować ją jako pełnowartościowe danie. Taką sałatkę dla cukrzyka możesz spożywać na kolację lub na obiad.

Jakie dodatki podnoszą kaloryczność sałatki, a jednocześnie nie są zbyt ciężkie i tłuste? Najlepiej sprawdzą się:

  • pierś kurczaka;
  • biały ser, np. ricotta lub feta;
  • awokado;
  • jajko ugotowane na twardo;
  • pieczony łosoś;
  • ciecierzyca.
Przeczytaj:  Sernik dla cukrzyka – smaczne i zdrowe ciasto bez grama białego cukru

W sałatce spożywanej jako główny posiłek mogą się także znaleźć bogate w błonnik kasze (pęczak, gryczana, quinoa), pełnoziarnisty makaron dla cukrzyka lub brązowy ryż.

Jakich składników unikać podczas przygotowywania sałatki dla cukrzyka?

Gdy przygotowujesz sałatkę dla cukrzyka, staraj się unikać produktów spożywczych o wysokim indeksie glikemicznym i dużej zawartości węglowodanów prostych. Takimi składnikami jest np. używany do sałatek warzywnych majonez. Jest tłusty i wysokokaloryczny – lepiej zastąp go jogurtem. Ze względu na wysokie IG lepiej zrezygnować także z ziemniaków. Jeśli dodajesz sery, unikaj tych tłustych – mozzarelli, sera żółtego czy serów pleśniowych.

Wysoki indeks glikemiczny mają także – co może zaskakiwać – niektóre warzywa. To m.in. marchew, korzeń pietruszki, buraki, seler, fasola, soczewica. Możesz ich używać w sałatkach dla cukrzyków, ale w niewielkich ilościach.

Pomysły na zdrowe sałatki dla osób z cukrzycą

Sałatkę dla cukrzyka bez problemu skomponujesz samodzielnie, na podstawie podanych powyżej porad. Jeśli jednak brakuje ci pomysłów, skorzystaj z kilku naszych propozycji:

  • sałatka grecka z pomidorami, serem feta, oliwkami, oliwą z oliwek;
  • sałatka ze szpinakiem, truskawkami, serem ricotta, pestkami słonecznika, sosem winegret;
  • sałatka z rukoli, gruszki, białego sera, orzechów włoskich, sosu z oliwy i musztardy;
  • sałatka z kurczakiem, sałatą lodową, pomidorkami koktajlowymi, ogórkiem, wybranym dressingiem;
  • sałatka z różyczkami brokuła, jajkiem gotowanym, kukurydzą, ogórkiem kiszonym, jogurtem naturalnym, szczypiorkiem;
  • sałatka z awokado, rzodkiewką, rukolą, pomidorami, pestkami słonecznika.

W twoim jadłospisie jest zbyt mało sałatek? Teraz już wiesz, jak przygotować szybki i pożywny posiłek z warzyw!

Anna Kondziela
582 artykuły

O Autorze
Miłośniczka zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej. Z wykształcenia jest dietetykiem i diabetologiem z wieloletnim doświadczeniem. Interesuje się sportem i diabetologią i dietetyką. Cały wolny czas spędza z rodziną.
Artykuły
Mogą Ci się spodobać
Dieta

Produkty o wysokim indeksie glikemicznym – jakiej żywności lepiej nie jeść?

Zastanawiasz się, jak produkty o wysokim indeksie glikemicznym wpływają na twój organizm? Chciałbyś wiedzieć, jakiej żywności lepiej unikać? Zapoznaj się z naszym artykułem, w którym znajdziesz odpowiedzi na te pytania!
Dieta

Węglowodanowe produkty – które warto spożywać, a których lepiej unikać?

Zastanawiasz się, czy istnieją dobre i zdrowe węglowodanowe produkty? Przeczytaj nasz artykuł, w którym przedstawiamy najważniejsze informacje o węglowodanach. Zachęcamy do lektury!
Dieta

Produkty o niskim indeksie glikemicznym – co jeść na diecie z niskim IG?

Jesteś ciekawy, jakie produkty o niskim indeksie glikemicznym powinno się spożywać podczas diety o niskim IG? W naszym artykule znajdziesz przykłady najpopularniejszych artykułów spożywczych, które warto włączyć do swojego jadłospisu. Zapraszamy do lektury!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *