Dieta

Słodycze dla cukrzyków. Czy diabetyk może zjeść coś słodkiego?

słodycze dla cukrzyków

Cukrzycy wiedzą, że muszą szczególnie uważać na ilość cukru w diecie. Nie oznacza to jednak, że muszą całkowicie zrezygnować ze słodyczy. Sprawdź, jakie słodycze dla cukrzyków spożywać!

Cukrzyca i słodycze to trudny temat. Oczywiste jest, że diabetyk nie może w pełni swobodnie spożywać słodkich przekąsek – ale przecież umiar jest ważny także u osób zdrowych. W przypadku chorych na cukrzycę należy jednak szczególnie uważać na ilość cukru w diecie. Już jednorazowe spożycie słodkiego batonika czy ciasta może mieć poważne konsekwencje, a niewłaściwa dieta na dłuższą metę może zaszkodzić zdrowiu. Jakie słodycze dla cukrzyków są bezpieczne w niewielkich ilościach?

Jak cukier działa na organizm diabetyka?

Aby zrozumieć niekorzystny wpływ słodkości na organizm osoby chorej, trzeba najpierw poznać mechanizmy związane z metabolizmem węglowodanów. Odpowiada za niego trzustka i wydzielany przez nią hormon, insulina. To dzięki niej znajdujący się we krwi cukier – glukoza trafia do mięśni, gdzie może być wykorzystany.

U cukrzyków, w zależności od typu cukrzycy, na który chorują, dochodzi do zaburzeń w wytwarzaniu lub działaniu insuliny. Konsekwencją jest zbyt wysoki (a czasem także zbyt niski) poziom cukru we krwi.

Zaburzenia związane z wydzielaniem i działaniem insuliny powodują, że diabetycy muszą zwracać szczególną uwagę na to, co jedzą. Spożywanie słodkich produktów podnosi poziom glukozy we krwi, ponieważ organizm nie może poradzić sobie z nią za pomocą insuliny, tak jak ma to miejsce u osób zdrowych.

Przeczytaj:  Co może jeść cukrzyk bez ograniczeń, czyli dieta przy cukrzycy

Czego osoby chore na cukrzycę powinny unikać w diecie?

Polskie Towarzystwo Diabetologiczne zaleca ograniczenie słodkiej żywności do minimum. Wiadomo jednak, że w praktyce jest to bardzo trudne – cukier jest obecny nie tylko w ciastach czy czekoladzie, ale także w produktach, które wcale nie są słodkie (np. sosy do dań obiadowych). Ważne jest przede wszystkim, by unikać węglowodanów prostych i produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Zalecane jest spożywanie niemal wyłącznie węglowodanów złożonych, i to w określonych ilościach – do 300 gramów na dobę. Najlepiej przyjmować je w postaci produktów bogatych w błonnik: pełnoziarnistego pieczywa, kasz, warzyw, owoców.

Takie zalecenia nie są tak naprawdę niczym szczególnym. Osoby chore nie muszą korzystać ze specjalnych produktów dla diabetyków, ale sięgać po to, co jest dostępne w zwykłych sklepach. Wskazania związane z dietą cukrzyków dotyczą także osób zdrowych – unikanie tłustych i słodkich produktów, spożywanie dużych ilości błonnika i dbanie o odpowiednie proporcje pomiędzy białkami, węglowodanami i tłuszczami pomaga zachować zdrowie każdemu.

Jak spożywanie słodyczy wpływa na poziom cukru?

Czasem zjedzenie słodkiego batonika nie będzie wiązało się z żadnymi konsekwencjami. Najczęściej jednak reakcja organizmu jest widoczna od razu. Po spożyciu przekąski bardzo szybko podnosi się poziom cukru. Taka gwałtowna zmiana jest szczególnie niekorzystna, ponieważ utrudnia osobie chorej kontrolowanie swojego stanu. Trudno jest też wówczas określić, jaka ilość insuliny będzie potrzebna do wyrównania poziomu glukozy. Jeśli już musisz zjeść coś słodkiego, postaraj się to zrobić podczas pełnowartościowego posiłku. Wówczas twój organizm lepiej zareaguje na dostarczony mu cukier.

Długofalowe konsekwencje zdrowotne

Najważniejszą konsekwencją zdrowotną wynikającą ze spożywania nadmiernych ilości słodkich produktów, jest nadwaga i otyłość. Są one szczególnie niebezpieczne u osób chorych na cukrzycę typu 2., ale zbyt duża liczba kilogramów jest niekorzystna dla każdego. Problemy z wagą mogą prowadzić do kolejnych chorób i zaburzeń, np. układu krążenia czy nerek.

Przeczytaj:  Węglowodanowe produkty – które warto spożywać, a których lepiej unikać?

Warto też pamiętać, że diabetycy mają obniżoną odporność i są w większym stopniu narażeni na infekcje, choroby zębów i dziąseł. Przy spożywaniu zbyt dużych ilości słodkich produktów może się u nich pojawić m.in. próchnica.

Hipoglikemia a zapotrzebowanie na cukier

Hipoglikemia, czyli stan, w którym poziom glukozy we krwi jest zbyt niski, jest równie niebezpieczna dla organizmu, jak hiperglikemia. Osoby w tym stanie bardzo często mają ochotę na coś słodkiego. Czy to dobry sposób na to, by poradzić sobie z problemem? Tak, pod warunkiem, że przekąska będzie odpowiednio dobrana. O ile chory nie znajduje się w sytuacji zagrożenia zdrowia, tzn. nie jest mocno osłabiony, lepiej sięgnąć po słodycze dla cukrzyków, zamiast po batonika ze sklepu. Pozwoli to wyrównać poziom cukru bez negatywnych konsekwencji dla zdrowia.

Jakie są zdrowe słodycze dla cukrzyków?

Osoby, które dowiadują się, że są chore na cukrzycę, sądzą zazwyczaj, że oznacza to koniec z jedzeniem ulubionej czekolady czy cukierków. Tak jednak nie musi być – diabetycy mogą je jeść pod warunkiem, że przekąski nie zawierają dużych ilości cukrów.

Sytuacja pod tym względem jest obecnie dużo lepsza niż jeszcze kilkanaście lat temu. Cukrzycy mogą bez problemów znaleźć przeznaczone dla siebie produkty w sklepach internetowych, słodycze bez cukru są także obecne w ofertach większości popularnych sieci handlowych.

Czy cukierki bez cukru mogą być smaczne? Producenci dbają o to, by słodycze dla cukrzyków jak najmniej różniły się od tych oryginalnych. Najczęściej mają one podobny wygląd i smak do tych, które kupują osoby zdrowe. Faktem jest jednak, że są mniej słodkie i potrzeba trochę czasu, by się do nich przyzwyczaić.

Zamienniki cukru, po które warto sięgać przy cukrzycy

Jeśli chorujesz na cukrzycę, nie musisz spożywać wyłącznie gotowych produktów ze sklepu. Osoby, które lubią piec i gotować, mogą samodzielnie przyrządzać ciasta i desery. Jakie słodycze dla cukrzyków można przygotować w domu?

Przeczytaj:  Czy cukrzyk może jeść pomidory? Czego unikać w diecie?

Wybierz np.:

  • galaretki owocowe;
  • musy i soki owocowe;
  • jogurty i koktajle,
  • ciasta z mąki razowej, np. marchewkowe lub szarlotkę.

Jeśli lubisz gotować, na pewno wiesz, że trudno jest przygotować deser bez dodatkowego słodziwa. Zamiast białego cukru lepiej jednak sięgnąć po zdrowsze zamienniki. Najlepiej sprawdzi się tu ksylitol, erytrol, stewia – produkty pochodzenia naturalnego, znacznie korzystniejsze dla zdrowia niż słodziki zawierające aspartam. Uważaj na to, co zazwyczaj uznawane jest za zdrowe – cukrzycy powinni unikać jedzenia miodu, należy też zachować ostrożność, jeśli chodzi o owoce (uwaga także na produkty słodzone fruktozą, czyli cukrem owocowym).

Słodycze dla cukrzyków -podsumowanie

Cukrzyca powoduje konieczność wprowadzenia wielu zmian w stylu życia, także związanych z ograniczeniem spożywania ulubionych przekąsek. Pamiętaj jednak, że może ci to wyjść na zdrowie – unikanie słodkości i zastąpienie białego cukru zdrowszymi zamiennikami pozwoli ci uniknąć nadwagi i wielu chorób cywilizacyjnych.

Anna Kondziela
579 artykuły

O Autorze
Miłośniczka zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej. Z wykształcenia jest dietetykiem i diabetologiem z wieloletnim doświadczeniem. Interesuje się sportem i diabetologią i dietetyką. Cały wolny czas spędza z rodziną.
Artykuły
Mogą Ci się spodobać
Dieta

Produkty o wysokim indeksie glikemicznym – jakiej żywności lepiej nie jeść?

Zastanawiasz się, jak produkty o wysokim indeksie glikemicznym wpływają na twój organizm? Chciałbyś wiedzieć, jakiej żywności lepiej unikać? Zapoznaj się z naszym artykułem, w którym znajdziesz odpowiedzi na te pytania!
Dieta

Węglowodanowe produkty – które warto spożywać, a których lepiej unikać?

Zastanawiasz się, czy istnieją dobre i zdrowe węglowodanowe produkty? Przeczytaj nasz artykuł, w którym przedstawiamy najważniejsze informacje o węglowodanach. Zachęcamy do lektury!
Dieta

Produkty o niskim indeksie glikemicznym – co jeść na diecie z niskim IG?

Jesteś ciekawy, jakie produkty o niskim indeksie glikemicznym powinno się spożywać podczas diety o niskim IG? W naszym artykule znajdziesz przykłady najpopularniejszych artykułów spożywczych, które warto włączyć do swojego jadłospisu. Zapraszamy do lektury!

8komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *