Dieta

Pizza dla cukrzyków. Zdrowy posiłek, który zrobisz w domu

pizza dla cukrzyków

Pizza dla cukrzyków to doskonała propozycja na zdrowy obiad lub kolację. Wystarczy, że wybierzesz mąkę, która zawiera dużo błonnika i zrezygnujesz z niezdrowych dodatków, zastępując je warzywami. Jaką pizzę chcesz dziś przygotować? Wykorzystaj nasz przepis!

Jesteś w pizzerii i nie widzisz w menu nic dla siebie? Następnym razem przygotuj samodzielnie pizzę dla cukrzyków w domu. Przepis nie różni się znacząco od tego tradycyjnego, za to jest pełen zdrowych składników odpowiednich dla osób z cukrzycą. Wypróbuj pizzę z obniżoną zawartością węglowodanów!

Dlaczego diabetycy nie powinni spożywać tradycyjnej pizzy?

Pizza to przede wszystkim źródło dużej ilości węglowodanów prostych i tłuszczów, których powinno się unikać w diecie cukrzycowej. Spody do pizzy przygotowuje się z białej mąki o wysokim indeksie glikemicznym, a dodatek tłustego żółtego sera powoduje, że każdy kawałek pizzy zawiera dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych. Kombinacja węglowodanów i tłuszczów sprawia, że wzrost poziomu glukozy we krwi nie następuje bezpośrednio po posiłku, ale po ok. 2-5 godzin po jego spożyciu.

Nie oznacza to, że osoby z cukrzycą nie mogą sobie pozwolić nawet na małą porcję pizzy. Jeśli lubisz włoską kuchnię, możesz od czasu do czasu sprawić sobie taką kulinarną przyjemność. Pamiętaj jednak o tym, by nie był to stały element twojej diety. Przy cukrzycy typu 1 zadbaj także o dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości insuliny po posiłku.

Z czego zrobić spód do pizzy dla cukrzyków?

Najprostszym sposobem na przygotowanie spodu do pizzy dla cukrzyków jest użycie mąki pełnoziarnistej zamiast tej z pełnego przemiału. To najlepsza mąka dla cukrzyka. Dobrze sprawdzą się sypkie mieszanki mąki pszennej i orkiszowej, ewentualnie z dodatkiem mąki żytniej.

Przeczytaj:  Owoce dla cukrzyka – co można bezpiecznie włączyć do diety diabetyka?

Ciasto na pizzę dla diabetyków przygotowuje się w następujący sposób:

  1. Przesiej do miski 2 szklanki mąki.
  2. Przygotuj zaczyn z 3/4 szklanki wody, 15 g świeżych drożdży, pół łyżeczki cukru i łyżeczki mąki. Czekaj 10-15 minut.
  3. Do mąki dodaj zaczyn i oliwę, a następnie wymieszaj.
  4. Zagnieć ciasto w kulę i odczekaj 30 minut, aż urośnie.
  5. Rozwałkuj ciasto na cienki placek.
  6. Posmaruj sosem pomidorowym i piecz w 180 stopniach, aż się zarumieni.

Zdrowy spód do pizzy możesz przygotować także z kalafiora lub brokuła (należy je najpierw ugotować i zblendować) z dodatkiem jajka, orzechów i przypraw.

Jakie dodatki wybrać na pizzę dla diabetyka?

Jeśli odpowiednio dobierzesz dodatki na pizzę dla cukrzyka, danie będzie miało niski indeks glikemiczny. Dzięki temu unikniesz wysokiej glikemii po posiłku. Dzięki warzywom i innym zdrowym składnikom zadbasz także o dostarczenie organizmowi błonnika.

Jako dodatki do pizzy dobrze sprawdzą się:

  • sos pomidorowy bez cukru, przyprawiony oregano, czosnkiem i bazylią;
  • papryka;
  • cebula;
  • cukinia;
  • bakłażan;
  • pieczarki;
  • brokuły;
  • inne warzywa dla cukrzyka (te o niskim IG);
  • biały ser;
  • oliwa.

Znalezienie w pizzerii zdrowej pizzy dla cukrzyków nie jest proste. Na szczęście teraz możesz łatwo przygotować ją w domu!

Anna Kondziela
582 artykuły

O Autorze
Miłośniczka zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej. Z wykształcenia jest dietetykiem i diabetologiem z wieloletnim doświadczeniem. Interesuje się sportem i diabetologią i dietetyką. Cały wolny czas spędza z rodziną.
Artykuły
Mogą Ci się spodobać
Dieta

Produkty o wysokim indeksie glikemicznym – jakiej żywności lepiej nie jeść?

Zastanawiasz się, jak produkty o wysokim indeksie glikemicznym wpływają na twój organizm? Chciałbyś wiedzieć, jakiej żywności lepiej unikać? Zapoznaj się z naszym artykułem, w którym znajdziesz odpowiedzi na te pytania!
Dieta

Węglowodanowe produkty – które warto spożywać, a których lepiej unikać?

Zastanawiasz się, czy istnieją dobre i zdrowe węglowodanowe produkty? Przeczytaj nasz artykuł, w którym przedstawiamy najważniejsze informacje o węglowodanach. Zachęcamy do lektury!
Dieta

Produkty o niskim indeksie glikemicznym – co jeść na diecie z niskim IG?

Jesteś ciekawy, jakie produkty o niskim indeksie glikemicznym powinno się spożywać podczas diety o niskim IG? W naszym artykule znajdziesz przykłady najpopularniejszych artykułów spożywczych, które warto włączyć do swojego jadłospisu. Zapraszamy do lektury!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *