Dieta

Desery dla cukrzyka – słodko, ale bez cukru!

Desery dla cukrzyka

Desery dla cukrzyka to zdrowsza alternatywa dla miłośników słodkości, dorosłych i dzieci. Jeśli zadbasz o to, by twój deser był pełen wartościowych składników odżywczych, możesz od czasu do czasu pozwolić sobie na taką przyjemność. Poznaj nasze przepisy i znajdź dla siebie inspirację!

Osoby z cukrzycą powinny szczególnie uważać na słodkie przekąski. Jedzenie słodyczy nie powinno być twoim nawykiem, ale porcja zdrowego deseru dla cukrzyka ci nie zaszkodzi. Dowiedz się, czego unikać podczas przygotowywania takich deserów i jakie składniki wybierać, by przekąska była rozkoszą dla podniebienia!

Czy jako diabetyk możesz jeść słodycze?

Jeśli na co dzień dbasz o dietę i masz wyrównany poziom glukozy we krwi, możesz od czasu do czasu pozwolić sobie na kawałek ciasta. Nie powinny być to jednak torty czy ciasta z kremem – są wysokokaloryczne i mają wysoką zawartość tłuszczu.

Jeśli masz ochotę na ciasto, staraj się wybierać zdrowe słodkości. Odpowiednimi deserami dla cukrzyka będą np.:

  • kruche ciasta z owocami sezonowymi;
  • ciasta i bułki drożdżowe;
  • szarlotka;
  • ciasto marchewkowe;
  • ciasto dyniowe;
  • sernik;
  • muffinki.

Najlepiej w przypadku cukrzyków sprawdzą się desery bogate w błonnik, który spowalnia wchłanianie cukrów, a także w białko zapewniające poczucie sytości.

Czego unikać, gdy przygotowujesz desery dla cukrzyka?

Tradycyjne ciasta są niewskazane dla cukrzyków przede wszystkim z powodu:

  • dużej zawartości cukrów prostych;
  • dodatkowi niezdrowych tłuszczów (masła, margaryny);
  • dodatkowi cukru – w czystej postaci lub w formie dodatków, np. suszonych owoców czy rodzynek,
  • białej mąki z pełnego przemiału, która jest uboga w błonnik i składniki odżywcze.
Przeczytaj:  Naleśniki dla cukrzyka – pomysł na śniadanie, obiad i deser

Jeśli chcesz upiec ciasto na deser dla cukrzyka, postaraj się zastąpić te składniki zdrowymi dodatkami. Zamiast kilkakrotnie zmielonej mąki możesz dodać mąkę pełnoziarnistą, zamiast masła lub margaryny – olej słonecznikowy.

Czym zastąpić biały cukier?

To oczywiste, że deser dla diabetyka powinien być słodki. Jak jednak osiągnąć ten efekt bez dodatku niezdrowego białego cukru? Gdy przygotowujesz słodycze dla cukrzyka, możesz zastąpić ten składnik innymi słodzikami. Dobrze sprawdzi się ksylitol (naturalny cukier pozyskiwany z soku brzozowego), erytrol lub stewia. Te substancje słodzące nie tylko są mniej kaloryczne, ale także mają niski indeks glikemiczny.

Poznaj pomysły na pyszne i zdrowe desery dla cukrzyka

Osoby chore na cukrzycę mogą bez obaw korzystać z przepisów na ciasta fit, z mniejszą ilością węglowodanów i tłuszczów. Jeśli trafisz na przepis na ciasto dla osób na diecie niskowęglowodanowej czy dla osób z nadwagą, możesz mieć pewność, że sprawdzi się również w twoim przypadku.

Oto kilka pomysłów na słodkie posiłki, które nie podnoszą nadmiernie poziomu cukru we krwi:

  • pudding chia z owocami – nasiona chia wymieszaj z gęstym jogurtem (np. greckim), dodaj ekstrakt waniliowy, cynamon i ulubione owoce (np. truskawki, mango, kiwi);
  • budyń jaglany – ugotuj kaszę jaglaną na mleku, z dodatkiem wanilii, gdy nieco przestygnie, zmiksuj ją na gładko, deser możesz uzupełnić o owoce o niskim indeksie glikemicznym;
  • muffinki jabłkowe – zmiel 30 g płatków owsianych i wymieszaj je z 30 g mąki migdałowej, łyżeczką proszku do pieczenia i cynamonem, w drugiej misce połącz 1 jajko z 50 g jogurtu naturalnego, następnie zmieszaj suche składniki z mokrymi i dodaj do ciasta pokrojone w kostkę jabłko, piecz ok. 35 min w foremkach na muffinki;
  • jabłka pod orzechową kruszonką – upiecz jabłka w kawałkach pod kruszonką przygotowaną z wiórków kokosowych, posiekanych orzechów laskowych, płatków owsianych i masła;
  • brownie z cukinii – wbij dwa jajka do miski i miksuj, dodając powoli erytrol, a następnie starte jabłko, 50 g zmielonych migdałów, 50 g kakao i 100 g mąki pełnoziarnistej, proszek do pieczenia i cynamon, na koniec do masy dodaj 500 g startej na tarce i odciśniętej z soku cukinii, piecz przez 50 minut w temperaturze 180ºC, a po upieczeniu polej rozpuszczoną gorzką czekoladą.
Przeczytaj:  Owsianka dla cukrzyków – pomysł na zdrowe śniadanie

Chcesz więcej pomysłów na deser? Sprawdź także nasz przepis na tort dla cukrzyka!

Zobacz także:

    None Found
Anna Kondziela
124 artykuły

O Autorze
Miłośniczka zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej. Z wykształcenia jest dietetykiem i diabetologiem z wieloletnim doświadczeniem. Interesuje się sportem i diabetologią i dietetyką. Cały wolny czas spędza z rodziną.
Artykuły
Mogą Ci się spodobać
Dieta

Produkty o wysokim indeksie glikemicznym – jakiej żywności lepiej nie jeść?

Zastanawiasz się, jak produkty o wysokim indeksie glikemicznym wpływają na twój organizm? Chciałbyś wiedzieć, jakiej żywności lepiej unikać? Zapoznaj się z naszym artykułem, w którym znajdziesz odpowiedzi na te pytania!
Dieta

Węglowodanowe produkty – które warto spożywać, a których lepiej unikać?

Zastanawiasz się, czy istnieją dobre i zdrowe węglowodanowe produkty? Przeczytaj nasz artykuł, w którym przedstawiamy najważniejsze informacje o węglowodanach. Zachęcamy do lektury!
Dieta

Produkty o niskim indeksie glikemicznym – co jeść na diecie z niskim IG?

Jesteś ciekawy, jakie produkty o niskim indeksie glikemicznym powinno się spożywać podczas diety o niskim IG? W naszym artykule znajdziesz przykłady najpopularniejszych artykułów spożywczych, które warto włączyć do swojego jadłospisu. Zapraszamy do lektury!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *